“MODELAÇÃO DE CONTEXTO EM ENGENHARIA ORGANIZACIONAL”
Ana Rita Silva Marques Amado Fernandes,
Departamento de Engenharia Informática –
Abstract:
Apesar das muitas iniciativas e sistemas informáticos criados com o objectivo de suportar os processos de negócio, as pessoas ainda investem muito tempo do seu trabalho na selecção e obtenção da informação necessária ao desempenho das suas actividades dentro da organização.
No que respeita ao trabalho colaborativo, também encontramos inúmeros sistemas que fornecem apenas um apoio parcial aos actores do negócio visto estarem focalizados num determinado objectivo e não tomarem em consideração as capacidades multi-tarefa dos indivíduos.
Do ponto de vista operacional, para suportar apropriadamente as tarefas intelectuais na organização, a informação requerida deve ser fornecida de forma pró-activa e oportuna, segundo os padrões humanos de processamento da informação. A incorporação desses padrões em tecnologias e ferramentas requer uma perspectiva diferente da organização e de novos conceitos organizacionais. Os actores envolvidos nos processos de negócio, especialmente os actores humanos, são entidades complexas capazes de exibir múltiplos comportamentos segundo a tarefa e o papel desempenhado na execução da mesma.
A presente investigação concretiza o conceito de “Contexto de Interacção” apresentando-o como o elemento chave para modelar os actores e as suas interacções que ocorrem durante a execução das tarefas que compõem os processos de negócio. Para tal, foi definida e aplicado um método apropriado à natureza qualitativa da informação, ilustrando os conceitos referidos com um caso prático efectuado num ambiente organizacional real.
Palavras-chave: Modelação Organizacional; Modelação de Processos de Negócio e Actores de Negócio; Modelação baseada em Papéis; Contexto de acção e Contexto de Interacção; Trabalho Colaborativo; Teoria de Speech Acts.
Date: 2006-Apr-21 Time: 15:00:00 Room: ANFITEATRO PA-3 DO EDÍFICIO DE PÓS-GRADUAÇÃO DO IST
For more information:
- susana.costa@inesc.pt
- 213100338
Upcoming Events
INESC Brussels HUB Winter Meeting 2023

This edition of the HUB Winter Meeting will be co-organised with Science Business and will take place on the 30 and 31 January, in Lisbon, at Instituto Superior Técnico, Department of Computer Science and Engineering.
Please see below a summary of the agenda, this will be updated on the INESC Brussels HUB website regularly (confirmed speakers and other relevant info). Places for onsite participation are limited so registration is mandatory. Online participants will be sent a ZOOM link for each specific session on the 27th January.
INESC Brussels HUB website: https://hub.inesc.pt/
Monday, 30 January
a) Digital Europe Programme & Chips Act: state of play and possibilities for INESC.
9h to 10h30 GMT
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
b) Science Business: how can INESC tap into Science Business network, activities and communications tools.
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
c) Networking Lunch (for all onsite participants).
d) Roundtable: From rhetoric to reality – Embedding international strategy in the DNA of research organisations.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
e) Networking Dinner
(By invitation only – INESC researchers participating onsite in the event are elegible to join).
Tuesday, 31 January
f) Workshop: How they did it? Strategic positioning for structural success in Horizon Europe: a discussion of best practices.
(Exclusive for INESC researchers, administrators and international invited speakers).
g) The public consultation on European R&I Programmes: Towards FP10.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
h) Networking Lunch (for all onsite participants).
i) Management Committee meeting (Directors and POB members)
The HUB Winter Meeting aims at bringing together researchers and administrators from the 5 INESC institutes, affiliated higher education institutions in Portugal and abroad, with key European and global players, to:
– Discuss key research and innovation issues at EU level.
– Inform institutional policy and strategy.
– Exchange best-practices about R&I management, career development and policy positioning.
– Promote, discuss and deliver vision, visibility, networking and impactful communication.
– Create, identify and deepen partnerships and collaboration opportunities for collaborative R&I.