Geração de funções de ranking usando Programação Genética
Marcos André Gonçalves,
Universidade Federal de Minas Gerais –
Abstract:
A efetividade de um sistema de recuperação de informação depende fundamentalmente da qualidade da função de ordenação (ranking) dos documentos. Até hoje, literalmente, milhares de alternativas de funções de ordenação já foram empiricamente estudadas. Já se sabe também que o comportamento de funções consideradas standard, como TF-IDF e BM25, pode variar de acordo com o contexto (coleção e consultas) para a qual são aplicadas. Em função disso, abordagens que conseguem aprender características específicas deste contexto para gerar uma função de ordenação mais específica, têm conseguido resultados mais efetivos do que as funções standard. Uma dessas abordagens é Programação Genética (GP). Diversos trabalhos utilizam evidências estatísticas da coleção, dos documentos e das consultas como características dos indivíduos. Diferentemente daqueles, este trabalho utiliza evidências mais significativas no lugar de informações estatísticas. Estas evidências foram extraídas de conhecidas funções de ordenação (CCA) e de probabilidades (PROB) de ocorrência de termos e documentos em uma coleção. Os melhores resultados obtidos com estas evidências para a coleção TREC-8, apresentaram ganhos de cerca de 41% na precisão média (MAP) contra BM25 e de quase 18% contra uma abordagem que usa GP a partir de evidências estatísticas.
Date: 2006-Sep-13 Time: 15:00:00 Room: Taguspark, anfiteatro A5
For more information:
Upcoming Events
INESC Brussels HUB Winter Meeting 2023

This edition of the HUB Winter Meeting will be co-organised with Science Business and will take place on the 30 and 31 January, in Lisbon, at Instituto Superior Técnico, Department of Computer Science and Engineering.
Please see below a summary of the agenda, this will be updated on the INESC Brussels HUB website regularly (confirmed speakers and other relevant info). Places for onsite participation are limited so registration is mandatory. Online participants will be sent a ZOOM link for each specific session on the 27th January.
INESC Brussels HUB website: https://hub.inesc.pt/
Monday, 30 January
a) Digital Europe Programme & Chips Act: state of play and possibilities for INESC.
9h to 10h30 GMT
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
b) Science Business: how can INESC tap into Science Business network, activities and communications tools.
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
c) Networking Lunch (for all onsite participants).
d) Roundtable: From rhetoric to reality – Embedding international strategy in the DNA of research organisations.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
e) Networking Dinner
(By invitation only – INESC researchers participating onsite in the event are elegible to join).
Tuesday, 31 January
f) Workshop: How they did it? Strategic positioning for structural success in Horizon Europe: a discussion of best practices.
(Exclusive for INESC researchers, administrators and international invited speakers).
g) The public consultation on European R&I Programmes: Towards FP10.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
h) Networking Lunch (for all onsite participants).
i) Management Committee meeting (Directors and POB members)
The HUB Winter Meeting aims at bringing together researchers and administrators from the 5 INESC institutes, affiliated higher education institutions in Portugal and abroad, with key European and global players, to:
– Discuss key research and innovation issues at EU level.
– Inform institutional policy and strategy.
– Exchange best-practices about R&I management, career development and policy positioning.
– Promote, discuss and deliver vision, visibility, networking and impactful communication.
– Create, identify and deepen partnerships and collaboration opportunities for collaborative R&I.