Modelo conceptual para auditoria organizacional contínua com análise em tempo real
Carlos Alberto Lourenço dos Santos,
Instituto Superior Técnico –
Abstract:
A relevância que tem vindo a ser assumida pelos sistemas de informação organizacionais na manobra das organizações, em particular na sua capacidade de adaptação contínua a novos desafios com resposta em tempo real, exige que seja dada particular atenção à sua avaliação e validação, no pressuposto de que um sistema de informação avaliado e validado dará garantias aos stakeholders de que a organização merece a sua confiança. A acção de avaliar e validar é um processo de auditoria que, para ser conduzido segundo as boas práticas, deve verificar e avaliar se os objectivos específicos de controlo associados aos diversos pontos de controlo são atingidos com razoável certeza. Assim, é proposto nesta tese um modelo conceptual para auditoria contínua das organizações com análise em tempo real assente em cinco pilares:
· recurso à teoria da engenharia organizacional para modelação do negócio, utilizando a framework CEO e a linguagem de modelação UML;
· recurso à teoria do controlo interno em conformidade com a framework “Enterprise Risk Management – Integrated Framework”, publicada por COSO “Committee Of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission”;
· análise micro dos processos de negócio, ao nível das transacções organizacionais, identificando e avaliando o risco que lhes está associado;
· batimento dos mecanismos de controlo sobre os processos de negócio; e,
· recurso ao verificador de modelos SPIN para validação formal dos modelos de processos de negócio com controlo embebido, como garantia da sua consistência.
Os principais contributos científicos fornecidos por esta tese são: projecto consistente e coerente de um sistema de controlo interno; verificação formal dos processos de negócio com controlo embebido de acordo com os objectivos específicos de controlo; modelo conceptual para suporte à auditoria organizacional contínua com análise em tempo real.
Palavras-chave: sistema de informação organizacional; engenharia organizacional; transacção organizacional; sistema de controlo interno; verificação formal; auditoria organizacional.
Date: 2007-Feb-22 Time: 10:00:00 Room: Anfiteatro do Complexo do IST
For more information:
Upcoming Events
INESC Brussels HUB Winter Meeting 2023

This edition of the HUB Winter Meeting will be co-organised with Science Business and will take place on the 30 and 31 January, in Lisbon, at Instituto Superior Técnico, Department of Computer Science and Engineering.
Please see below a summary of the agenda, this will be updated on the INESC Brussels HUB website regularly (confirmed speakers and other relevant info). Places for onsite participation are limited so registration is mandatory. Online participants will be sent a ZOOM link for each specific session on the 27th January.
INESC Brussels HUB website: https://hub.inesc.pt/
Monday, 30 January
a) Digital Europe Programme & Chips Act: state of play and possibilities for INESC.
9h to 10h30 GMT
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
b) Science Business: how can INESC tap into Science Business network, activities and communications tools.
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
c) Networking Lunch (for all onsite participants).
d) Roundtable: From rhetoric to reality – Embedding international strategy in the DNA of research organisations.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
e) Networking Dinner
(By invitation only – INESC researchers participating onsite in the event are elegible to join).
Tuesday, 31 January
f) Workshop: How they did it? Strategic positioning for structural success in Horizon Europe: a discussion of best practices.
(Exclusive for INESC researchers, administrators and international invited speakers).
g) The public consultation on European R&I Programmes: Towards FP10.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
h) Networking Lunch (for all onsite participants).
i) Management Committee meeting (Directors and POB members)
The HUB Winter Meeting aims at bringing together researchers and administrators from the 5 INESC institutes, affiliated higher education institutions in Portugal and abroad, with key European and global players, to:
– Discuss key research and innovation issues at EU level.
– Inform institutional policy and strategy.
– Exchange best-practices about R&I management, career development and policy positioning.
– Promote, discuss and deliver vision, visibility, networking and impactful communication.
– Create, identify and deepen partnerships and collaboration opportunities for collaborative R&I.