“WEBDATAMART PARA GESTÃO PORTUÁRIA”
Paulo Miguel Silvério Santos,
Departamento de Engenharia Informática –
Abstract:
A necessidade de analisar a informação operacional produzida pelas organizações não é um problema recente, mas, tem vindo a agudizar-se significativamente. O data warehousing consiste na tecnologia encontrada que melhor se adequa para armazenamento e análise de dados históricos. O business intelligence, por outro lado, pretende ajudar os decisores no processo de tomada de decisão, nomeadamente através de ferramentas de OLAP e de ferramentas de reporting.
Nesta dissertação parte-se de um caso real, de um sistema transaccional denominado SITEP, para a área dos transportes marítimos, que permite registar todos os acontecimentos relevantes que se desenrolam nos portos numa base de dados relacional. Para além disso, o SITEP permite a produção de relatórios com fins estatísticos. Contudo, para além do facto de o tipo do modelo de dados utilizado pelo SITEP não ser o mais adequado para a realização de análises, o método de produção de relatórios revela-se pouco flexível.
O objectivo desta dissertação assenta na criação de uma base de dados multidimensional (adequada aos processos de análise) e no estudo de mecanismos que permitam flexibilizar o processo de tomada de decisão na gestão portuária, nomedamente através do desenvolvimento de um conjunto de operações OLAP e de um método de produção dinâmica e interactiva de relatórios. No processo de transformação de dados entre a base de dados operacional e a base de dados multidimensional (a residir nos Analysis Services) são utilizados os Data Transformation Services. São também discutidas diversas alternativas de armazenamento para os dados (MOLAP, ROLAP e HOLAP). Quanto ao conjunto de operações OLAP são disponibilizadas as operações mais recorrentes (roll up, drill down, slicing e dicing). Relativamente à produção de relatórios é utilizada a nova plataforma de reporting da Microsoft, os “Reporting Services”.
Date: 2005-Nov-28 Time: 16:00:00 Room: ANFITEATRO DO COMPLEXO I DO IST
For more information:
- susana.costa@inesc.pt
- 213100338
Upcoming Events
INESC Brussels HUB Winter Meeting 2023

This edition of the HUB Winter Meeting will be co-organised with Science Business and will take place on the 30 and 31 January, in Lisbon, at Instituto Superior Técnico, Department of Computer Science and Engineering.
Please see below a summary of the agenda, this will be updated on the INESC Brussels HUB website regularly (confirmed speakers and other relevant info). Places for onsite participation are limited so registration is mandatory. Online participants will be sent a ZOOM link for each specific session on the 27th January.
INESC Brussels HUB website: https://hub.inesc.pt/
Monday, 30 January
a) Digital Europe Programme & Chips Act: state of play and possibilities for INESC.
9h to 10h30 GMT
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
b) Science Business: how can INESC tap into Science Business network, activities and communications tools.
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
c) Networking Lunch (for all onsite participants).
d) Roundtable: From rhetoric to reality – Embedding international strategy in the DNA of research organisations.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
e) Networking Dinner
(By invitation only – INESC researchers participating onsite in the event are elegible to join).
Tuesday, 31 January
f) Workshop: How they did it? Strategic positioning for structural success in Horizon Europe: a discussion of best practices.
(Exclusive for INESC researchers, administrators and international invited speakers).
g) The public consultation on European R&I Programmes: Towards FP10.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
h) Networking Lunch (for all onsite participants).
i) Management Committee meeting (Directors and POB members)
The HUB Winter Meeting aims at bringing together researchers and administrators from the 5 INESC institutes, affiliated higher education institutions in Portugal and abroad, with key European and global players, to:
– Discuss key research and innovation issues at EU level.
– Inform institutional policy and strategy.
– Exchange best-practices about R&I management, career development and policy positioning.
– Promote, discuss and deliver vision, visibility, networking and impactful communication.
– Create, identify and deepen partnerships and collaboration opportunities for collaborative R&I.