“SUPORTE À EXECUÇÃO DE PROCESSOS DE NEGÓCIO”
Pedro Emanuel Cordeiro Dias de Santo António,
Departamento de Engenharia Informática –
Abstract:
A forte competição em todas as áreas de negócio resulta numa procura incessante de melhorias na produção e gestão de produtos e serviços oferecidos por uma organização. As tecnologias de informação existentes proporcionam meios para que as organizações possam melhorar as suas operações e em simultâneo reduzir custos.
Os sistemas de informação têm de ser concebidos de modo a reflectir ao máximo as características de negócio da organização, não só os aspectos internos como a gestão, produção ou marketing, mas também os externos como os fornecedores, distribuidores, parceiros ou clientes.
Esta orientação à cadeia de valor foca as organizações, tal como os seus sistemas, para o fluxo de actividades e informação dos processos de negócio, de forma a automatizar os processos para que sejam executados a velocidades cada vez mais altas e com taxas de erros mais reduzidas.
Esta automatização que é habitualmente fornecida pelos sistemas de informação empresariais, não responde à necessidade por parte das organizações em adaptar os seus processos de negócio de forma flexível, eficaz e eficiente.
Com objectivo de estudo das capacidades dos sistemas computacionais em suportar processos de negócio a partir de modelos, este trabalho analisa várias abordagens para esse suporte à execução. Destacando cada uma das etapas e evidenciando a utilidade e vantagens em executar processos de negócio com base em modelos, é apresentado um conjunto dos requisitos para que um certo sistema possa suportar esta execução de processos previamente modelados.
A solução desenvolvida baseia-se na configuração de uma plataforma de suporte à execução de processos de negócio que conjuga uma notação de modelação com um sistema de workflow comercial reconhecido.
Por fim, e de modo a sustentar a proposta, é apresentado um caso de estudo demonstrativo da execução de processos a partir dos seus modelos de negócio.
Palavras chave: modelação, execução, orquestração, processos de negócio, workflow.
Date: 2005-Dec-16 Time: 11:30:00 Room: ANFITEATRO PA-3 do Edifício de Pós-Graduação, do IST.
For more information:
- susana.costa@inesc.pt
- 213100338
Upcoming Events
INESC Brussels HUB Winter Meeting 2023

This edition of the HUB Winter Meeting will be co-organised with Science Business and will take place on the 30 and 31 January, in Lisbon, at Instituto Superior Técnico, Department of Computer Science and Engineering.
Please see below a summary of the agenda, this will be updated on the INESC Brussels HUB website regularly (confirmed speakers and other relevant info). Places for onsite participation are limited so registration is mandatory. Online participants will be sent a ZOOM link for each specific session on the 27th January.
INESC Brussels HUB website: https://hub.inesc.pt/
Monday, 30 January
a) Digital Europe Programme & Chips Act: state of play and possibilities for INESC.
9h to 10h30 GMT
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
b) Science Business: how can INESC tap into Science Business network, activities and communications tools.
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
c) Networking Lunch (for all onsite participants).
d) Roundtable: From rhetoric to reality – Embedding international strategy in the DNA of research organisations.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
e) Networking Dinner
(By invitation only – INESC researchers participating onsite in the event are elegible to join).
Tuesday, 31 January
f) Workshop: How they did it? Strategic positioning for structural success in Horizon Europe: a discussion of best practices.
(Exclusive for INESC researchers, administrators and international invited speakers).
g) The public consultation on European R&I Programmes: Towards FP10.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
h) Networking Lunch (for all onsite participants).
i) Management Committee meeting (Directors and POB members)
The HUB Winter Meeting aims at bringing together researchers and administrators from the 5 INESC institutes, affiliated higher education institutions in Portugal and abroad, with key European and global players, to:
– Discuss key research and innovation issues at EU level.
– Inform institutional policy and strategy.
– Exchange best-practices about R&I management, career development and policy positioning.
– Promote, discuss and deliver vision, visibility, networking and impactful communication.
– Create, identify and deepen partnerships and collaboration opportunities for collaborative R&I.