“SISTEMAS DE INFORMAÇÃO DE GESTÃO DE BALANCED SCORECARD – ESTADO DA ARTE, SELECÇÃO, IMPLEMENTAÇÃO E ALINHAMENTO COM A AQRQUITECTURA DA EMPRESA”
José Jorge Carranca Sequeira Martins,
Departamento de Engenharia Informática –
Abstract:
O Balanced Scorecard (BSc), formulado em 1989 por Kaplan e Norton, emergiu como uma ferramenta de medição de desempenho e de planeamento estratégico corporativo, sendo já adoptado na maioria das empresas representadas no Fortune 1000. Através do seu regulador – “The Balanced Scorecard Collaborative” – o BSc avança para a standardização, tendo já certificado vinte aplicações. No entanto, apesar de amplamente utilizado, foram vários os casos de insucesso, tendo por isso sido já estudadas algumas das suas causas possíveis. Centrando-se nas causas relacionadas com os Sistemas de Informação, a tese enuncia os seguintes problemas – Que sistema de BSc deve ser seleccionado para a implementação numa Organização e como? Como deve ser aferido o grau de alinhamento do sistema de BSc implementado com a Arquitectura Empresarial envolvente da Organização? A tese apresenta a pesquisa realizada sobre o estado-da-arte dos Sistemas de Informação de Gestão de Balanced Scorecard (SIGBScs). Propõe uma matriz comparativa de SIGBScs, para dar apoio à sua selecção. Apresenta o estado-da-arte da Arquitectura Empresarial, dando particular atenção à Framework de Zachman. Apresenta brevemente, o estado-da-arte dos Modelos de Alinhamento das Tecnologias de Informação com o Negócio. Finalmente, aplica a teoria ao Caso de Estudo, através da selecção e implementação de um SIGBSc na Unidade de Negócio de Suporte de serviços de gestão partilhados do Grupo Portugal Telecom – a PT-PRO Serviços de Gestão, e afere o grau de alinhamento do SIGBSc na Arquitectura de Sistemas de Informação envolvente.
PALAVRAS-CHAVE: Sistemas de Informação de Gestão; Balanced Scorecard; Alinhamento das Tecnologias de Informação com o Negócio; Arquitectura Empresarial; Arquitectura de Sistemas de Informação; Framework de Zachman;
Date: 2005-Dec-15 Time: 15:00:00 Room: ANFITEATRO DO COMPLEXO INTERDISCIPLINAR NO IST
For more information:
- susana.costa@inesc.pt
- 213100338
Upcoming Events
INESC Brussels HUB Winter Meeting 2023

This edition of the HUB Winter Meeting will be co-organised with Science Business and will take place on the 30 and 31 January, in Lisbon, at Instituto Superior Técnico, Department of Computer Science and Engineering.
Please see below a summary of the agenda, this will be updated on the INESC Brussels HUB website regularly (confirmed speakers and other relevant info). Places for onsite participation are limited so registration is mandatory. Online participants will be sent a ZOOM link for each specific session on the 27th January.
INESC Brussels HUB website: https://hub.inesc.pt/
Monday, 30 January
a) Digital Europe Programme & Chips Act: state of play and possibilities for INESC.
9h to 10h30 GMT
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
b) Science Business: how can INESC tap into Science Business network, activities and communications tools.
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
c) Networking Lunch (for all onsite participants).
d) Roundtable: From rhetoric to reality – Embedding international strategy in the DNA of research organisations.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
e) Networking Dinner
(By invitation only – INESC researchers participating onsite in the event are elegible to join).
Tuesday, 31 January
f) Workshop: How they did it? Strategic positioning for structural success in Horizon Europe: a discussion of best practices.
(Exclusive for INESC researchers, administrators and international invited speakers).
g) The public consultation on European R&I Programmes: Towards FP10.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
h) Networking Lunch (for all onsite participants).
i) Management Committee meeting (Directors and POB members)
The HUB Winter Meeting aims at bringing together researchers and administrators from the 5 INESC institutes, affiliated higher education institutions in Portugal and abroad, with key European and global players, to:
– Discuss key research and innovation issues at EU level.
– Inform institutional policy and strategy.
– Exchange best-practices about R&I management, career development and policy positioning.
– Promote, discuss and deliver vision, visibility, networking and impactful communication.
– Create, identify and deepen partnerships and collaboration opportunities for collaborative R&I.