Dinâmica de Grupo em Equipas Formadas por Humanos e Personagens Sintéticos
Rui Prada,
Inesc-ID –
Abstract:
Com o aparecimento e desenvolvimento de personagens sintéticas em ambientes virtuais, estes podem agora ser habitados simultaneamente por este tipo de personagens e utilizadores, todos interagindo, colaborando ou competindo entre si. No entanto, esta interacção nem sempre é a melhor e só será positiva se as personagens foram capazes de demonstrar um comportamento credível e coerente. Por isso, em cenários onde utilizadores e personagens sintéticas interagem como um grupo na resolução de tarefas é muito importante que as interacções sigam uma dinâmica de grupo credível.
Focando este problema, desenvolvemos um modelo que suporta a criação de uma dinâmica grupo credível num grupo de personagens sintéticas. Este modelo foi inspirado em teorias de dinâmica de grupo desenvolvidas em ciências humanas sócio-psicológicas. A dinâmica é conseguida através de uma caracterização dos diferentes tipos de interacções que podem ocorrer no grupo e lida com as interacções sócio-emocionais assim como as interacções relacionadas com a tarefa.
Este modelo foi implementado no comportamento das personagens sintéticas que colaboram com o utilizador na resolução de tarefas num ambiente virtual. As tarefas colaborativas foram desenvolvidas na forma de um jogo de computador que envolve o utilizador com um grupo de quatro personagens sintéticas constituído com o propósito de resolver os desafios propostos. O jogo foi utilizado num estudo que foi conduzido para determinar o efeito do modelo na interacção do utilizador com o grupo e os resultados mostraram que o modelo teve um efeito positivo na interacção dos utilizadores, em especial na sua confiança e identificação com o grupo.
Date: 2006-Jan-13 Time: 15:30:00 Room: 336
For more information:
Upcoming Events
INESC Brussels HUB Winter Meeting 2023

This edition of the HUB Winter Meeting will be co-organised with Science Business and will take place on the 30 and 31 January, in Lisbon, at Instituto Superior Técnico, Department of Computer Science and Engineering.
Please see below a summary of the agenda, this will be updated on the INESC Brussels HUB website regularly (confirmed speakers and other relevant info). Places for onsite participation are limited so registration is mandatory. Online participants will be sent a ZOOM link for each specific session on the 27th January.
INESC Brussels HUB website: https://hub.inesc.pt/
Monday, 30 January
a) Digital Europe Programme & Chips Act: state of play and possibilities for INESC.
9h to 10h30 GMT
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
b) Science Business: how can INESC tap into Science Business network, activities and communications tools.
(Exclusive for INESC researchers and administrators).
c) Networking Lunch (for all onsite participants).
d) Roundtable: From rhetoric to reality – Embedding international strategy in the DNA of research organisations.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
e) Networking Dinner
(By invitation only – INESC researchers participating onsite in the event are elegible to join).
Tuesday, 31 January
f) Workshop: How they did it? Strategic positioning for structural success in Horizon Europe: a discussion of best practices.
(Exclusive for INESC researchers, administrators and international invited speakers).
g) The public consultation on European R&I Programmes: Towards FP10.
(Closed-door, roundtable workshop, Chatham House rules, open to INESC researchers and administrators, external participants by invitation only).
h) Networking Lunch (for all onsite participants).
i) Management Committee meeting (Directors and POB members)
The HUB Winter Meeting aims at bringing together researchers and administrators from the 5 INESC institutes, affiliated higher education institutions in Portugal and abroad, with key European and global players, to:
– Discuss key research and innovation issues at EU level.
– Inform institutional policy and strategy.
– Exchange best-practices about R&I management, career development and policy positioning.
– Promote, discuss and deliver vision, visibility, networking and impactful communication.
– Create, identify and deepen partnerships and collaboration opportunities for collaborative R&I.